• Spring navigation over
  • Kontakt
  • Transport
  • Oversigtskort
  • Adgang med Tegn
  • Læs op
  • Job
  • Presse
  • Abonnement
logo
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Om Sødisbakke
    Om Området for Voksne med Udviklingshæmning – Sødisbakke
    Sødisbakke er et specialpædagogisk bo- og aktivitetstilbud for voksne med betydelig og varigt nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
    • Værdigrundlag

    • Gentle Teaching

    • Historie & Museum

    • At arbejde på Sødisbakke

    • Organisation

    • VISO

    • Kvalitetsmodel

    • Tilsyn

    • Mediebibliotek

    • Specialpædagogik og Corona

  • At bo på Sødisbakke
    At bo på Sødisbakke
    Her kan du finde informationer om det at bo på Sødisbakke.
    • Arbejds- og fritidsaktiviteter

    • Kulturscenen & Musikterapi

    • Sødisbakke Festival

  • Bo- og dagtilbud
    Bo- og dagtilbud

    På disse sider kan du læse mere om, hvordan du som fagperson kan henvise til vores tilbud.

    A.8. Tilbud

    • Aktivitets- og samværstilbud

    • Autismespektrumforstyrrelser

    • Domfældte og Kriminalitetstruede

    • Komplekse Udviklingsforstyrrelser

    • Psykiatri og Udviklingshæmning

    • Særforanstaltninger

    • Procedure for optagelse på døgntilbud

    • Økonomi og Takster

    Matchning

    For at anvende regionens tilbud, skal du benytte et af regionens matchningsskemaer.
    Gå til matchnings-procedurer og skemaer

  • Til Pårørende
    Til Pårørende

    A.8. Til Pårørende

    • Pårørenderåd

    • Matchning og Indskrivning

  • Om Sødisbakke
    • Værdigrundlag
    • Gentle Teaching
    • Historie & Museum
    • At arbejde på Sødisbakke
    • Organisation
    • VISO
    • Kvalitetsmodel
    • Tilsyn
    • Mediebibliotek
    • Specialpædagogik og Corona
      • At gøre anvisninger begribelige og meningsfulde
      • Strategier i det fysiske rum
      • Støtte til personlig hygiejne
      • Arbejdstøj
      • Arbejde med motivation
      • Pårørende, tilknytning og savn
  • At bo på Sødisbakke
  • Bo- og dagtilbud
  • Til Pårørende
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Kontakt
  • Transport
  • Oversigtskort
  • Adgang med Tegn
  • Læs op
  • Job
  • Presse
  • Abonnement
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
Print logo

Du er her

  1. Forside
  2. Om Sødisbakke
  3. Specialpædagogik og Corona
PRINT DEL
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Om Sødisbakke

  • Værdigrundlag
  • Gentle Teaching
  • Historie & Museum
  • At arbejde på Sødisbakke
  • Organisation
  • VISO
  • Kvalitetsmodel
  • Tilsyn
  • Mediebibliotek
  • Specialpædagogik og Corona
    • At gøre anvisninger begribelige og meningsfulde
    • Strategier i det fysiske rum
    • Støtte til personlig hygiejne
    • Arbejdstøj
    • Arbejde med motivation
    • Pårørende, tilknytning og savn

Specialpædagogik og Corona

Et liv så nær det normale som muligt står på hovedet.

I denne tid lever vi alle med en struktur, som er vendt på hovedet: Det, som tidligere er blevet frem-hævet som både normalt og værdifuldt – sociale relationer, fysiske kærlige kontaktformer, forsamlingsfrihed, selvforvaltning og et tæt familieliv – er blevet yderstyret i et omfang, som vi ikke har været ude for siden besættelsen. Tidligere tiders grundværdi på specialområdet ’et liv så nær det normale som muligt’ har fået en pudsig renæssance, eftersom det normale liv i øjeblikket er præget af massiv adfærdsregulering, streger på gulvet i butikkerne, faste, fjerne pladser i spisestuerne, særlige terrasse-kvadratmeter til dobbelt-armslængde-kommunikation og adfærdsmønstre og rutiner, som er indskærpede med straf, hvis ikke de bliver overholdt. Og de udviklingshæmmede, som ellers kan være noget forbeholdne overfor struktursystemer og kommunikationsstøtte, fordi det lugter af ’handicap’; underforstået: ”ikke noget for MIG!”, kan pludselig se sine forældre, kontaktpædagoger og institutionsledere stille sig på linje i Brugsen, stille sig i særlige besøgszoner og kigge efter skilte og piktogrammer, når de bevæger sig i det offentlige rum.

Forskellen på mange voksne med udviklingshæmning og normalpopulationen er, at situationen for normalpopulationen kræver gentagelser af budskaber, tydelig kommunikation, konsekvensforståelse af egen adfærd, en god hukommelse samt en vis kognitionsevne, mentalisering og efterrettelighed. Og minsandten om det ikke ser ud til, at det lykkes for de fleste af os at styre vores adfærd hensigtsmæssigt gennem situationen – men bestemt ikke uden betydelige anstrengelser.

Situationen kræver sådan set det samme af udviklingshæmmede voksne, men netop vanskeligheder ved kognition, konsekvensforståelse, situationsaflæsning, hukommelse og mentaliseringsevne er det, som karakteriserer denne målgruppe. Man kan derfor sige, at situationen for udviklingshæmmede kræver endnu et lag af regulering og yderstyring oven i det, som situationen i øvrigt kræver af normalpopulationen.

Velfungerende voksne med udviklingshæmning er på denne måde faktisk vanskeligere stillede end mennesker med svære og betydelige funktionsnedsættelser. De er vant til at kunne leve et, i stort omfang, selvstændigt liv med indkøb, cafebesøg, madlavning og personlig hygiejne med let – og måske nogle gange lidt skjult – personalestøtte. Samtidigt er netop selvstændighed indlejret som kerneværdiEN i såvel lovgivningen, i mange botilbuds værdigrundlag og i borgernes egne handleplaner, og tegner desuden et selvbillede og selvforståelse, som mange med lettere udviklingshæmning værner om.

Nu er vi altså i en situation, hvor omstændighederne kalder på kontrol og styring i stedet for frisættelse. Og det skaber særlige vanskeligheder for dem, som på den anden side har levet i en ramme, man kunne kalde ’beskyttet selvstændighed’ med masser af trivsel, og som nu befinder sig i en situation, som kalder på en ydre og usædvanligt direkte styring.

Derfor dette arbejdspapir, som peger på nogle nødvendige pædagogiske greb. Arbejdspapiret er tænkt som en inspiration, men naturligvis med tilbuddets egen lovpligtige beredskabsplan som øverste myndighed.

Læs med på de øvrige sider eller download arbejdspapiret i sin fulde længde.

Kontakt

Niels Jørgen Hjort Bonnerup

Specialpædagogisk konsulent

Tlf.:

97 64 54 12

Mail:

njhb@rn.dk

Pil Rahbek

Områdechef for Området for Voksne med Udviklingshæmning, Sødisbakke
Området for Voksne med Udviklingshæmning - Sødisbakke

Tlf.:

97 64 57 01

Mail:

p.rahbek@rn.dk

Download arbejdspapirer

  • "Corona-strategier i specialpædagogisk arbejde for voksne med udviklingshæmning"
  • "Genåbningsstrategier for aktivitetstilbud til voksne med udviklingshæmning"

OPDATERET
5. februar 2021

Du er her

  1. Forside
  2. Om Sødisbakke
  3. Specialpædagogik og Corona

Er du jobsøgende?

  • Ledige job i Region Nordjylland

Er du under uddannelse?

  • Praktik for studerende

Tilgængelighedserklæring

    Sødisbakke | Havndalvej 7 - 9 | 9550 Mariager | EAN 57 98 00 32 80 714
    Tlf. 97 64 57 00 | Mail sodisbakke@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med NemID)